zondag 20 augustus 2017

DIY zeefdrukken

In de groep 'Naaien voor vriendinnen' op facebook zag je een half jaar geleden plots overal eigen geprinte truitjes of T-shirts. Bobbinhood werd plots razend populair en ik wou natuurlijk ook zo'n setje in mijn bezit. Hoe cool is het om - naast je eigen kledingstuk - ook nog eens je eigen print te kunnen maken ! Nooit meer zoeken in de winkel naar een oranje trui met grijze spikkels (om maar een voorbeeld te geven) die perfect zou passen bij die grijze jeans en die schoenen die je ooit in de uitverkoop vond. Want ja, iedereen weet, als je zoekt naar iets specifiek, vind je het nooit...


Voor degene die niet weten wat Bobbinhood is; ze staan voor fair, uniek en leuk. Ze verkopen zeefdruksets met het materiaal en verf die nodig is om je eigen ontwerp te zeefdrukken op stof. Ze werken enkel met ecologische materialen en geven ondertussen workshops verspreid door het hele land. Ik twijfelde al een paar keer serieus om mij in te schrijven voor een workshop en speelde met het idee om het zeefdrukset te vragen voor mijn verjaardag. Alleen, ik vond het nogal aan de dure kant... Dus wou ik ditmaal geen overhaaste aankoop doen - zoals zo dikwijls in mijn geval, vorige woensdag kocht ik in een opwelling mijn Scan 'N Cut machine die ik ook al zo lang wil, in een latere post vertel ik hier meer over :) - dus dacht ik om eerst zelf aan de slag te gaan met huis-tuin- en keukenmateriaal. 

DIY zeefdrukken ! Veel vond ik hier niet over terug, enkel op wat fora van eeuwen geleden en via een dame die op facebook foto's had geplaatst van eigen bedrukte stof. Ik trok mijn stoute(re) schoenen aan en stuurde haar een PB via facebook. De dame in kwestie was superhulpvaardig en antwoordde op al mijn vragen, dankzij haar wist ik wat ik juist nodig had om zelf te kunnen zeefdrukken:

- borduurring
- vitrage (met kleine mazen)
- textielverf
- oude bankkaart of klantenkaart
stevig plastic vel (zo van kantoormateriaal)



Foto's van de testfase
En ik ging aan de slag natuurlijk ! Vele maanden na alle berichtjes, want tijd is bij mij altijd een heikel punt omdat ik 6 dingen tegelijk wil doen in mijn vrije tijd :) Ik koos voor gouden streepjes op flessengroene stof, om het eenvoudig te houden voor een eerste maal. Het was eerlijk gezegd een huzarenstukje; waar ik dacht om het even in 2 uurtjes te fiksen, duurde het mij een ganse dag en avond. Alle patroononderdelen zijn ondertussen bedrukt, al ging dit niet altijd even vlot. Je hebt echt wel de juiste vitrage nodig en het juiste plastic vel (dit laatste vond ik niet onmiddellijk, waardoor ik dus soms echt sukkelde). Het resultaat vind ik echter super (wel wat drukker dan verwacht) en ik hoop om woensdag de verf te fixeren (is nu gewoon gedroogd) en de trui te stikken. Het resultaat toon ik in een volgende blogpost !

Oh, en ik heb toch maar besloten om mij zo'n zeefdrukset van Bobbinhood aan te schaffen, volgens mij gaat het 1000x sneller en netter zijn met degelijk materiaal :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten