zondag 21 oktober 2018

De perfecte longsleeve... bestaat die?

Degene die mijn instagramaccount volgen konden de laatste dagen lezen dat ik al eventjes op zoek ben naar het perfecte longsleeve patroon. Voor mezelf dan weliswaar. Want hoe hard ik het ook probeer te ontkennen, de herfst heeft nu echt wel zijn intrede gedaan en binnenkort staat de winter voor de deur... ☹️ Zo hard niet mijn favoriete seizoenen, want ik ben een echte koukleum. Mijn papa leerde me al heel lang geleden dat ik mij dan best in laagjes kleed en dat neem ik heel serieus; hoe meer laagjes, hoe beter ! Dus behoort de longsleeve tijdens de koudere maanden steevast tot mijn outfit, meestal als voorlaatste laagje. Soms is het zelfs zo erg dat de thermische variant uit de kast wordt gehaald. 😉

Ik ging dus op zoek naar een T-shirt met lange mouwen, zo had ik 3 vliegen in 1 klap; ik had nieuwe laagjes voor deze winter, ik kon weer wat stofjes uit mijn kast halen (de lege plaats is ondertussen al meer dan bijgevuld) en ik had iets nieuws om te proberen.

Het eerste patroon dat ik probeerde was uit de laatste LMV; de Sofia blouse. Deze testte ik al enige tijd geleden, toen het nog wat warmer was, met het idee dat ik de blouse ook zo als bovenstuk kon dragen en niet alleen onder een trui. Zoals je kunt lezen ben ik niet wild enthousiast hierover, hij valt wat kort (ondanks mijn geringe gestalte) en de decolleté is nogal wijdvallend. Wel ben ik nog steeds fan van de pofmouwtjes, dus waarschijnlijk neem ik deze later nog over bij een ander model.



Het tweede patroon is er eentje dat ik met korting kocht op Makerist toen het weer eens de €2 actie was. 😃 Het noemt 'Frau Marlene' en ik vond het heel leuk met die inzetstukjes, die het toch iets specialer maken dan een gewoon basic T-shirt. Alleen blijkt voor mij de hals nog veel te wijd te zijn ondanks de inzetstukjes en wijde hals = koud. Dus dit patroon was jammergenoeg ook afgeschreven voor mij persoonlijk.



Het derde patroon was het gratis patroon van De Dromenfabriek, dit was een grote kanshebber omdat het echt een gewoon T-shirt patroon is zonder poespas en met een ronde hals. De hals maakte ik trouwens wat minder diep, zodat deze wat hoger aansluit. Het is in mijn ogen net niet wat het moet zijn, ik vind dat het aan de schouders raar zit (te breed?) en een beetje trekt aan mijn hals. Misschien komt dit door de aanpassing dat ik deed, geen idee, maar het is net niet dat.



Dus ging ik verder met een vierde patroon en dit was een soort 'Aha Erlebnis', want ik had toch een goed patroon van een basis T-shirt, eentje dat mij perfect zat? Waarom zette ik daar dan niet gewoon lange mouwen aan? Ik nam het patroondeel van de korte mouw en nam de mouwkop over, daarnaast nam ik het patroondeel van een lange mouw van een trui en nam hiervan de lengte en de polslijn over. De polslijn onderaan versmalde ik tot 18 cm en trok vanuit de oksels 2 nieuwe lijnen hiernaar toe. De mouwen van een longsleeve mogen namelijk iets meer aansluiten dan die van een trui, niet? Ik nam nog een teststofje uit mijn stoffenkast en ging aan de slag.



Voor de geïnteresseerden; het patroon is dus een combinatie van 3 patronen, de shirt van de Valentina (LMV), de hals van de Odette (LMV) en de mouwen overgenomen van een bestaande trui.

Het resultaat is voor mij al het beste van de 4, nog niet zoals een T-shirt uit de winkel, maar het voldoet wel al aan al mijn eisen en lijkt me ideaal draagbaar onder een trui. Het zat in alle geval al heel comfortabel tijdens de pasbeurten en fotoshoot ! Extra voordeel bij zelfgemaakte lonsleeves is dat ik deze zo lang kan maken als ik zelf wil, en ze dus zeker in mijn broek kan stoppen tijdens de koude wintermaanden om mijn onderrug lekker warm te houden. 😄 Er gaan dus zeker nog versies volgen ! Misschien dat ik dan de hals ook nog wat minder uitdiep. 😉


8 opmerkingen:

  1. De laatste is inderdaad de beste. Zeker als goed basis stuk! Het is soms niet gemakkelijk om het gepaste patroon te vinden.
    Ik zoek een losser model, voor onder dikke gilet maar zit helaas nog met wat na-baby- buik. Uiteindelijk werd het hier ook een samenraapsel :-)
    Mooi patroon van jou! Ga je nog veel plezier aan hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje wel! Heb ondertussen al 3 stofjes in gedachten voor dit patroon. :) Vermoedelijk pas ik het hier en daar nog wel wat aan voor de verschillende versies (pofmouwtjes van Sofia bij de ene, iets hogere hals bij de andere, etc.). Leuk om te puzzelen met patronen ! Samenraapsels zijn dikwijls de beste patronen. ;)

      Verwijderen
  2. Het laatste past je inderdaad het best. Mooi! Ik ben grote fan van de maggie en de raegan van Bella Sunshine designs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankuwel. :) Net eens gekeken naar de patroontjes, de maggie doet me denken aan mijn versie 4 en de Reagan komt op mijn wenslijstje te staan. Bedankt voor de tip! ;)

      Verwijderen
  3. Ik vind nummer 1,2 en 4 allen geslaagd!!! Ik vind dus dat je er 3 voorlaatste laagjes bij hebt 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik vind versie 4 het beste aansluiten bij je wensen zoals je die omschrijft.. maar die met de wat vierkante hals vind ik ook erg leuk!
    Mooi gedaan en creatief opgelost!

    BeantwoordenVerwijderen