zaterdag 15 december 2018

Een Jesi voor mezelf

Het boek 'I love sweaters' van Fran Vanseveren werd al enige tijd geleden aangekocht, zo ergens pakweg in februari. Toen was ik nog volop bezig met wintertruien naaien voor mezelf en nam daarvoor meestal hetzelfde patroon als basis. Toen het boek uitkwam, zag ik dit onmiddellijk als een kans om eens wat nieuwe modellen te proberen, en te voorkomen dat er 10 dezelfde truien in mijn kast lagen... 😀 Ik tekende al snel 2 patronen over; de Jesi en de Peysu. Hoe het komt dat de patronen daar gewoon zijn blijven liggen, zonder ze te gebruiken, weet ik niet. Lag het aan de lente, de warme zomer? Drukte op het werk, drukte in de vakantie? De leuke lente- en zomerstofjes?

Toch bleven de patronen in mijn achterhoofd zitten, ook in de facebookgroep zag ik steeds meer en meer leuke truien passeren, de Jesi was daar één van de populairdere modellen zo te zien. Dus in oktober hakte ik de knoop door, nam mijn patroon, koos een warme stof en begon aan het knippen van een nieuwe wintertrui. Andere projectjes kregen opnieuw voorrang, tijdens het laatste naaiweekend had ik meer zin in makkelijke naaisels, maar vorig weekend was het dan zover ! Mijn Jesi werd in elkaar gezet. In de facebookgroep las ik dat de meeste mensen uit gemak de zakken weglieten, dit leek me net heel leuk in de trui, dus besloot ik de zakken te maken en ze in de kijker te zetten met snappap. Voor de volledigheid en de 'all over look' van de trui voegde ik ook nog andere snappap accenten toe.


Het was even zoeken met de zakjes, dat geef ik eerlijk toe. De uitleg in het boek snapte ik niet volledig omdat ik deze zakjes nog nooit eerder maakte. De eerste 2 pogingen op een proeflapje waren niet wat ze moesten zijn. Dus ging ik op zoek naar tips; na wat klikken vond ik op de facebookgroep een link naar een Youtube filmpje om paspelzakken te maken. Dit was voor mij de redding, in combinatie met de uitleg in het boek, was mijn 3de proefexemplaar, onmiddellijk een voltreffer. Met hernieuwde moed begon ik dus aan het echte werk. De zakken zijn goed gelukt, al was mijn proefexemplaar nog net iets netter. 😊 Gelukkig ziet een ongeoefend oog dit niet!


De rest van de trui zit heel vlot in elkaar. Op de mouw werd een snappapaccent toegevoegd, ook de nestelringen kregen snappap, de kraag werd gepimpt met een zwarte paspel, er ging een zwarte veterkoord door en mijn labeltje past perfect bij het geheel.



Ik ben supertevreden met het resultaat, de trui is heerlijk warm en de pasvorm zit ideaal. Bij een volgende versie zou ik de kraag net iets meer naar voor draaien en de zakken misschien iets lager inzetten. Ook ga ik nog op zoek naar een dikkere zwarte koord, dat zal - denk ik - nog net iets beter passen.

2 opmerkingen:

  1. Goed dat je doorgepakt hebt, de trui is erg mooi geworden. De snappap accenten maken hem helemaal af!

    Groetjes Mama C
    Www.mamaljemaakthet.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel !! Ben er ook heel blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen