maandag 27 augustus 2018

Even lekker eenvoudig

De voorbije weken werd er wel regelmatig genaaid, maar niets haalde echt de blog omdat mijn naaiwerkjes redelijk 'eenvoudig' waren en ik het dus moeilijk vond om er een volledige blogpost rond te schrijven. Vandaar dat ik enkele naaiwerkjes samen bundel voor deze blogpost 😊.

Op zolder vond ik tijdens het opruimen enkele turtleneck T-shirts terug die ik tijdens de verhuis niet kon weggooien. De stof was nog goed en mooi, alleen zo'n turtleneck, is dat wel nog in de mode? En eigenlijk vind ik dat niet zo handig dragen, want, welke trui draag je daar dan op? Dus besloot ik simpelweg om mijn T-shirts wat aan te passen en de nek te veranderen naar een diepere ronde hals. Voor de halsuitsnijding nam ik de hals van de Odette en schoof hier en daar wat met het patroondeel om een mooie ronde hals te verkrijgen. Voor beide T-shirts gebruikte ik boordstof, het ene zette ik aan met de lockmachine, het andere met een gewoon rekbaar stiksel (wegens gebrek aan juiste kleur van lockdraad en op zich kan dit geen kwaad, niemand ziet de binnenkant van mijn T-shirt).
Voila ! Twee 'nieuwe' draagbare longsleeves voor deze winter !







Daarna ging ik aan de slag met een patroontje dat ik nog niet eerder maakte, de Doris rok van Misusu patterns. Het patroon lag al langere tijd in mijn kast, maar ik vond nog niet de goede stoffencombinatie. Na het ordenen van mijn T-shirts, merkte ik dat ik redelijk wat zelfgemaakte T-shirts had die ik nog niet gedragen had die zomer. Simpelweg omdat ik geen rokje/broekje had die er onder paste... Ik vond de grote gemeenschappelijke deler van deze T-shirts (a touch of pink) en besloot dat ik een roze rokje wou ! Omdat ik niet onmiddellijk aan de slag durfde met mijn 'echte' stof, maakte ik eerst een zwarte versie in een 'reststofje'. Dit ging supervlot, zelf de punt lukte bij deze versie, alleen vond ik hem niet zo mooi vallen met boordstof onderaan. De boord losdoen en gewoon omstikken was ook niet wat ik wou, de onderkant bleef wat hobbelen en viel nu een beetje kort uit. Jammer, want ik had stiekem gehoopt om hiermee een waardige vervanger te vinden voor mijn favoriete zwarte rokje 😊.



Met een klein hartje knipte ik alsnog mijn roze stofje, met hippe heupboord en een onderboord uit dezelfde stof. Deze valt wel zoals hij moet en combineert volgens mij super met mijn T-shirts, alleen is bij deze mijn punt niet gelukt zoals het moet ☹️. Plaatselijk lostornen en opnieuw stikken hielp ook niet, dus ik vrees dat mijn boord er eens volledig af zal moeten. Gelukkig is het momenteel typisch Belgisch weer, dus kan ik dat klusje nog even laten liggen πŸ˜€.







Het laatste in de rij naaisels is een setje Mare truitjes voor kleine A. Toen ik laatst op bezoek was, klaagde de mama dat ze weinig effen kleertjes vindt om te combineren met een printje, dus dook ik eens in mijn restjesbak en liet haar kiezen uit enkele kleuren om truitjes te maken. Ze koos voor 2 tinten blauw, waar A. prachtig mee zal staan ! Vanavond werkte ik mijn truitjes af, morgen gaan ze op de post 😊.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten