donderdag 28 februari 2019

Lux dress

Vorig weekend naaide ik mijn eerste Lux jurk... Wat een zalig patroontje is me dat! Hier zullen er zeker meer van volgen, ook al duurde het eventjes tot mijn eerste exemplaar...

Het patroon kocht ik eigenlijk al begin vorige zomer, toen het pas uitkwam was er een actie om het combipakket meisjes-dames aan te kopen. Aangezien je toen de damesversie gratis kreeg bij het aankoop van het kinderpatroon, bestelde ik deze laatste, al heb ik niet echt kleine dametjes om voor te naaien. 🙂 Tenzij iemand van de vriendinnen, na het zien van mijn versie, plots de vraag indient om voor hun dochtertje iets te naaien natuurlijk ! Jullie weten dat ik dit met plezier doe hé. 🙂


Hoe het dan komt dat het zo lang duurde eer ik mijn eerste Lux naaide? Dat kwam vooral door de zoektocht naar rimpelelastiek... In het begin dat het patroon uitkwam, was dit blijkbaar nog niet zo gekend bij webshops (nu vind je het wel makkelijk online). Het was pas half september dat ik op het Stoffencircus rimpelelastiek tegenkwam, dus sloeg ik onmiddellijk een voorraadje in! Blijkbaar had ik in die periode veel andere dingen te naaien en schakelde ik geleidelijk aan over naar herfst-en winterkledij, want het kwam er niet meer van om de zomerjurk te naaien.

Toen ik nog zocht naar enkele nieuwe projectjes voor afgelopen (naai)weekend, keek ik op mijn lijstje met alles wat ik nog wil naaien en zag daar de Lux jurk blinken. Dit lijstje ben ik begonnen in december en het helpt mij echt om op te schrijven wat ik nog wil maken (en dikwijls uit welke stoffen), want als ik het even niet meer weet of geen inspiratie heb, kijk ik daar op en heb ik direct 2-3 projecten dat ik wil maken. Het helpt me enorm om overzicht te houden, te weten welke patronen ik nog wil proberen en welke stoffen daarvoor geschikt zijn.

Terug naar de Lux jurk, hij ging geknipt mee afgelopen weekend en zat behoorlijk vlotjes in elkaar! Ik maakte de jurkversie uit 1 stuk en de grootste uitdaging was het rimpelelastiek inzetten. Dit staat duidelijk beschreven hoe het moet in de tutorial, het is alleen een beetje prutswerk. Veel spelden en veel trekken! En blijven trekken! 😀 De buitenste 'banen' stikken zijn hierbij het lastigste, de binnen 'banen' gaan behoorlijk vlotjes. En het resultaat is o-zo-wauw! Vandaar dat ik zei dat er zeker nog zullen volgen, nu de zomer stilletjesaan dichterbij komt..






Geen opmerkingen:

Een reactie posten