donderdag 17 mei 2018

Byebye Flo, welkom Blanche !

Normaalgezien zou ik nu ongeveer een blogpost schrijven over het kleedje dat ik maakte voor de eerste communie van mijn metekindje komende zondag. Ik wou namelijk persé komen opdraven in zelfgemaakte kledij, zowel voor manlief (Theohemd) als mij. Dus begon ik vol enthousiasme aan de Flo jurk van LMV. Het ideale stofje had ik al in voorraad en ik zag mezelf al pronken in een mooi, koket, zomers jurkje.

Tot ik vorige week eindelijk eens serieus verder werkte (deadlinestress!!) en het jurkje (na veel gepriegel aan het beleg) een eerste keer kon passen. Bye bye idyllische gedachten, welkom monsterjurk 😀. Dit was dus niet zoals ik het in gedachten had ! Ik leek precies een wannabe, ontplofte Tinkerbell 😞. Bij een tweede inspectie bleek het allemaal wel nog mee te vallen, al moest er wel heel wat gebeuren om het kleedje (en dan vooral het rokdeel) draagbaar te maken. Hier had ik eerlijk gezegd de moed niet meer voor, de tijd begon te dringen en ik wou ook nog iets naaien voor T. zelf (daarover vertel ik in een volgende blogpost meer), dus schoof ik het kleedje voorlopig opzij en ga resoluut voor plan B!

Waarover deze blogpost dan wel gaat, vraag je je waarschijnlijk af?

Over mijn supermooie, zelfgemaakte, met trots afgewerkte Blanche Barrel Bag !


De voorbereidingen zijn klaar!



















Van zodra ik hoorde dat S. de workshop zou volgen bij Atelier ’t Leerke, wou ik mij ook inschrijven, ik had de tas al enkele malen zien passeren op Facebook en het leek me wel eens leuk (+ een nieuwe uitdaging) om hem zelf te naaien. Dankzij wat geluk kwam er een plaatsje vrij en kon ik afgelopen zaterdag samen met S. de workshop volgen.

De zoektocht naar de juiste stof en fournituren kon beginnen !




Nu bleek dat een tas maken nog niet zo simpel is, en blijkbaar is de Blanche nog één van de moeilijkere patronen van Swoon omwille van de rondingen. De begeleidster (Katrienette) adviseerde mij dan ook via mail om de basisversie te maken en niet onmiddellijk te willen aanpassen en uitbreiden met schouderhengsels en extra zakjes… Hierdoor zou ik echter nooit zelf gebruik maken van de tas (ik wil mijn handen vrij hebben), dus wou ik ook geen onnodige uitgaven doen. De stoffen voor de tas moesten namelijk aangekocht worden via ’t Leerke. Gelukkig kreeg ik van hen toestemming om eigen stofjes te gebruiken en daarna stof aan te kopen bij hun voor een tweede tas, die ik dan zelf thuis kon maken, met alle snufjes er op en er aan ! Nogmaals dank voor deze geste ! Een tweede tas zal ook zeker volgen, ik heb de smaak te pakken 🙂.




Zo komt het dus dat ik een reststofje gebruikte van mijn mama haar Sunny winterpants, met het idee, dat als zij de handtas leuk vond, zij hem ook mocht houden. Dus kon ik haar gisteren , met moedertjesdag, vol trots de tas overhandigen 🙂. Of zij hem effectief zal gebruiken is maar de vraag (hij is aan de kleine kant voor haar normen), maar de tas heeft een gelukkige eigenaar gevonden en daar is het om te doen!




Wie trouwens ooit al getwijfeld heeft om een workshop te volgen bij Katrienette om een tas/handtas te maken, niet twijfelen ! De workshop ging supervlot, je mag naaien op eigen tempo en wordt persoonlijk begeleidt aan de hand van uitleg en foto’s. Op voorhand mag je vragen stellen tijdens de voorbereiding/stofkeuze/fourniturenbenodigheden/etc en achteraf mag je haar altijd mailen voor wanneer je thuis nog aan de slag zou gaan. Het vergt even wat voorbereiding en doorzettingsvermogen tijdens de workshop zelf, al heb je daarna wel je eigen, zelfgemaakte, unieke tas !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten